Terugblik 2024
Tijdens de Week van Lezen en Schrijven Utrecht (8 - 15 september 2024) sloegen 19 organisaties uit de stad de handen ineen om aandacht te besteden aan het belang van de beheersing van taal, rekenen en digitaal om mee te kunnen doen in de samenleving. Er vonden meer dan 60 verschillende activiteiten plaats, voor ruim 1.000 mensen. Zo waren er bewustwordingscampagnes, wervingsacties voor nieuwe vrijwilligers, bijeenkomsten en een interactieve theatervoorstelling voor professionals. En interactieve activiteiten specifiek gericht op de doelgroep, zoals workshops ter verbetering van digitale vaardigheden, een taalmiddag en een speciale karaokeavond; de muziek & taal-editie.
Het doel van de Week was het bereiken van een groter aantal laaggeletterden, het activeren van nieuwe vrijwilligers, het vergroten van bewustwording rond laaggeletterdheid en het organiseren van doelgerichte activiteiten die laaggeletterdheid en lage digitaalvaardigheden aanpakken en voorkomen. We bespreken de belangrijkste doelen en bijbehorende activiteiten van dit project:
Doel 1: Meer bewustwording van laaggeletterdheid
Een van de hoofddoelen van de Week van Lezen en Schrijven is meer bewustwording van laaggeletterdheid. Daarbij richtten we ons op verschillende doelgroepen; op een breed publiek van professionals, zoals verwijzers in de wijken, op (potentiële) vrijwilligers en op beleidsmakers.
We trapten de Week van Lezen en Schrijven af met Het Groot Utrechts Dictee. Door de vertaalslag te maken naar eenvoudige taal, videoportretten te tonen en een ervaringsdeskundige aan het woord te laten, gaven we deelnemers een inkijkje in het leven van iemand die niet goed kan lezen en schrijven om zo meer begrip te kweken. Ook riep de burgemeester in haar speech deelnemers op na te denken over de vraag ‘wat kun jij doen voor een laaggeletterde mede-Utrechter?’ en informeerden we bezoekers over vrijwilligerswerk bij de diverse DigiTaalpartners.
Een ander voorbeeld van een activiteit die aansloot bij dit doel was de voorstelling ‘Laaggeletterd’. Deze voorstelling geeft vier laaggeletterden een gezicht. Je ziet wat hen motiveert, welke zorgen zij hebben en wat hun talenten zijn. Een voorstelling die bewustmaakt op de uitdagingen rondom laaggeletterdheid in Nederland, inclusief interactief gedeelte om te komen tot het goede gesprek. De voorstelling werd zeer goed ontvangen door de 74 netwerkpartners, vrijwilligers, medewerkers van de gemeente en verwijzers.
Een andere activiteit gericht op bewustwording was de lunchlezing, die drie keer plaatsvond; een samenwerking tussen de bibliotheek en Stichting Lezen en Schrijven. 33 medewerkers van de bibliotheek kregen hier handvatten om laaggeletterdheid te signaleren en bespreekbaar te maken, zodat zij mensen beter kunnen ondersteunen die hiermee te maken hebben.
Een laatste activiteit die we hier graag uitlichten is de Vertelmiddag “Spreek niet je moerstaal?” Dock ontving in Het Welkomhuis 12 geïnteresseerden, die kennis maakten met de verschillende kanten van taal om bewustwording en begrip voor anderstaligen te creëren. Thema’s waren onder meer meertaligheid als kracht, de humor in eigen woorden, vertalingen die ontbreken, taalwisseling, taal leren, en de stress van laaggeletterdheid. Vijf mensen met verschillende achtergronden kwamen aan het woord. Zij werden na afloop van de vertelmiddag ook geïnterviewd voor de podcast DOCK TAAL “Spreek niet je moerstaal?”. Op deze manier kunnen ook in de toekomst nog vele anderen worden geïnspireerd en geïnformeerd.
Doel 2: Het bereiken van laaggeletterden
Een ander doel van de Week was het bereiken van minimaal 250 laaggeletterden met extra activiteiten, om ze kennis te laten maken met het aanbod op het gebied van taal- en digitale vaardigheden in Utrecht. Dit doel werd, met activiteiten voor ruim 800 mensen, ruimschoots gehaald! Activiteiten die aansloten bij dit doel waren bijvoorbeeld die van Buurtwerkkamer De Verbinding. Daar vonden maar liefst 5 activiteiten plaats: o.a. rekenbingo met pannenkoeken, lunchen & (voor)lezen en wandelgroep & soep. Het aantal bezoekers per activiteit was, mede door het slechte weer, niet overal even hoog, maar er vonden zeer waardevolle uitwisselingen plaats. In totaal werden 15 mensen bereikt.
Een van de activiteiten waar groots werd uitgepakt was Het Taaldorp door NLtraining. Het Taaldorp gaf NT2’ers de mogelijkheid om functionele taal te oefenen in situaties uit de praktijk. Klaslokalen werden tijdelijk omgebouwd tot 12 herkenbare plekken die mensen vaak bezoeken. Zo was de politie Midden Nederland aanwezig, er was een huisarts, een apotheker en een sportinstructeur. Met hulp van vrijwilligers en objecten uit de praktijk werden realistische situaties nagebootst, waarbij mensen op een zo natuurlijk mogelijke manier actief met taal kunnen oefenen. Het werd een ontzettend geslaagde dag met ruim 100 deelnemers.
Stichting Sahayta bereikte met haar activiteiten zo’n 60 NT2’ers. Er stond onder andere een middag bloemschikken gepland en karaoke: de muziek&taal editie. Deelnemers zongen aan de hand van tekst op een beeldscherm mee. Taal leren op basis van ritme helpt laaggeletterden op een speelse manier letters te herkennen en woorden aan elkaar te plakken.
Humanitas organiseerde een succesvolle Taalmiddag, waar zo’n 25 deelnemers op af kwamen. Er werd gedicht en samen gegeten. Tegelijkertijd vond een kinderactiviteit plaats, voor kinderen uit het AZC Oog in Al. De kinderen knutselden met letters en stickers, maakten woordzoekers en kregen poffertjes. Als afsluiter zongen alle deelnemers samen, in 3 talen (Turks, Chinees en Nederlands) het liedje kortjakje; een zeer leerzame en verbindende activiteit!
Dock Zuid organiseerde voor ruim 100 mensen diverse taalspellen, letterbingo en samenleesactiviteiten in het Hart van Hoograven. Deelnemers waren zeer enthousiast; door het speelse karakter van het bezig zijn met taal.
Stichting ASHA besteedde aandacht aan rekenvaardigheid. Deze startbijeenkomst rekenen in Buurtcentrum Oase was het begin van een reeks. Aan bod kwam het belang van rekenen en de toepassing ervan in het dagelijks leven. Rekenen doe je bij het boodschappen doen, bij het gebruik van het openbaar vervoer en tijdens het koken. Doel van de bijeenkomst was om deelnemers te ondersteunen bij het beter functioneren in de maatschappij en hen te helpen mogelijke financiële problemen te voorkomen door de basis van rekenen aan te leren en te versterken. Ruim 75 mensen deden mee.
Een ander succesvolle activiteit was de Mobiele Aandachtschenkerij, waarmee Bibliotheek Utrecht op drie verschillende markten in Utrecht stond, om op een laagdrempelige manier met mensen in gesprek te gaan over laaggeletterdheid. Op deze manier buiten de bibliotheek aanwezig zijn, vooral op een markt, bleek een goed en succesvol idee. Er werden zo’n 150 mensen bereikt, veelal mensen die normaal gesproken niet in de bibliotheek komen en zelf te maken hebben met laaggeletterdheid en hopelijk in de toekomst hun weg naar de bibliotheek weten te vinden.
Ook op digitaal gebied was er veel te doen. Bibliotheek Utrecht opende, in samenwerking met DigiWijs, twee oefenpleinen; in Overvecht en Kanaleneiland. Het oefenplein is gratis en geopend tijdens de openingstijden van de bibliotheek. Op de computers van het oefenplein staan speciale programma's en oefenomgevingen waar bezoekers zonder angst iets verkeerd te doen, kunnen experimenteren en leren. Twee keer per week is er iemand aanwezig om te helpen. Circa 100 mensen kwamen langs tijdens de opening. Er vonden door de hele stad digitale inloopspreekuren plaats, georganiseerd door Basmah Academy en Stichting Al Amal, waar circa 80 mensen terecht konden met hun vragen. Wij 3.0 en DigiWijs organiseerden praktische workshops waar 15 deelnemers tips en informatie kregen over zowel software- als hardware-optimalisaties, een inkijkje kregen in duurzamer computergebruik, DigiD, veilige wachtwoorden en veilig internetten. De GeluksBV richtte zich specifiek op ouderen; op 9 verschillende locaties, onder andere in buurtcentra en woonvoorzieningen, verspreid door de hele stad, gingen 65 ouderen mee op reis door de tijd. Met de inhoud van ‘Het Reizende koffertje’ gingen ze met elkaar in gesprek. De koffer bood vervolgens aanleiding om te ontdekken wat de digitale wereld de gesprekspartners te bieden heeft.
Doel 3: Het werven van vrijwilligers
Het derde en zeker niet het minst belangrijke doel van de Week van Lezen en Schrijven was het werven van vrijwilligers voor de diverse taal- en digitaalorganisaties. Leergroepen en taalmaatjes kunnen nu vaak niet van start vanwege een gebrek aan vrijwilligers. Dit probleem wordt steeds nijpender door de toenemende aantallen nieuwkomers in de stad.
Een eerste activiteit waar expliciet werd opgeroepen tot het aanmelden als vrijwilliger was Het Groot Utrechts Dictee. Ook de vertoning van wervingsvideo's van Taal Doet Meer in filmhuizen heeft bijgedragen aan het aantrekken van potentiële vrijwilligers. Deze video’s waren bedoeld publiek te inspireren en motiveren om deel te nemen aan de inspanningen om laaggeletterdheid aan te pakken door hun tijd en vaardigheden vrijwillig aan te bieden.
Vrijwilligerscentrale Utrecht organiseerde een inloopochtend waar potentiële vrijwilligers andere taalvrijwilligers konden ontmoeten en zich konden laten inspireren door een medewerker van het COA. Ook was er deze ochtend iemand van Digiwijs aanwezig om binnenlopers te informeren over de mogelijkheden van digitaal vrijwilligerswerk. Een andere manier om nieuwe vrijwilligers te werven was de workshop 'gedichten schrijven en voordragen'. Posters van de voar taalcampagne waren gedurende en ook nog na de Week zichtbaar door de hele stad.
Conclusie
De Week van Lezen en Schrijven was uiterst succesvol en heeft alle, vooraf gestelde, doelen behaald. Ruim 700 laaggeletterden werden bereikt; ze werden enthousiast gemaakt meer bezig te gaan met taal, kregen concrete handvatten ter verhoging van de zelfredzaamheid en konden tijdens de week uitwisselen met gelijkgestemden. Nieuwe vrijwilligers werden aangetrokken, samenwerkingen verstevigd en professionals gaven aan waardevolle inzichten en praktische tips te hebben gekregen tijdens de verschillende activiteiten die plaatsvonden tijdens de Week. Er werd door de lokale pers flink aandacht besteed aan de Week. Er verschenen diverse (digitale) artikelen en enkele activiteiten werden uitgelicht op Radio M en RTV Utrecht. Al deze uitingen benadrukten het belang van aandacht voor laaggeletterdheid en het cruciale belang van lezen en schrijven om volwaardig aan de samenleving te kunnen deelnemen.
Terugblik 2023
Tijdens de succesvolle week van Lezen en Schrijven Utrecht gehouden van 8 t/m 15 september 2023, hebben 14 organisaties zich ingezet om meer dan 50 diverse activiteiten te organiseren, waarbij ze ongeveer 500 mensen hebben bereikt die laaggeletterd of laag-digitaal-geletterd zijn. Meer dan 63 mensen hebben persoonlijk ervaren wat het is om laaggeletterd te zijn, en meer dan 50 organisaties in Utrecht zijn betrokken geraakt bij het vergroten van bewustwording over laaggeletterdheid. Deze initiatieven hebben geholpen om het belang van geletterdheid te benadrukken, het taboe rond laaggeletterdheid te doorbreken en de bekendheid van dit project aanzienlijk te vergroten. Hieronder worden de belangrijkste doelen van dit project en de manieren waarop ze zijn bereikt besproken.
Doel 1: Empowerment van deelnemers bevorderen
Een heel belangrijk doel van de Week van Lezen en Schrijven was het aanmoedigen van deelnemers en het vergroten van hun zelfvertrouwen. Dit werd bereikt door middel van diverse workshops, georganiseerd door zowel de wijkorganisaties als de bibliotheek. Deze workshops omvatten schrijf-, lees-, reken- en digitale vaardigheden, waarbij deelnemers de kans kregen om hun eigen verhalen te delen en creatieve expressie te verkennen.
Bijvoorbeeld, Digiwijs bood deelnemers de kans om de "taal" van de computer en het internet te leren spreken met hun workshop "Spreek jij digitaals?". NL Training organiseerde een leerzame taalspeurtocht die de deelnemers hielp om hun taalvaardigheden te verbeteren.
Villa Vrede zorgde voor creatieve expressie met een leuke dichtworkshop, waar deelnemers hun gevoelens en gedachten konden uiten door middel van poëzie. En Stichting Basmah Academy droeg bij door een voorleesworkshop voor ouders te organiseren, waarmee ze niet alleen de taalvaardigheid van ouders verbeterden, maar ook de waarde van voorlezen benadrukten.
Deze diversiteit aan workshops bood deelnemers de gelegenheid om hun eigen verhalen te delen, hun vaardigheden te ontwikkelen en hun zelfvertrouwen te vergroten.
Doel 2: Laaggeletterdheid bespreekbaar maken
Laaggeletterdheid bespreekbaar maken is van groot belang om dit onderliggende probleem effectief aan te pakken. Een creatieve aanpak om dit te bereiken was het gebruik van een escapecaravan. Binnenin de caravan konden bezoekers een tastbare ervaring opdoen van wat laaggeletterdheid met zich meebrengt, waardoor ze beter begrepen wat mensen met deze uitdaging doormaken.
Na deze ervaring werden er gesprekken gevoerd over het dilemma van laaggeletterdheid. Dit bood een veilige omgeving waar mensen openlijk konden praten over de impact van laaggeletterdheid op het dagelijks leven, werk en persoonlijke ontwikkeling. Het doel was om begrip te kweken, vooroordelen te doorbreken en de weg vrij te maken voor meer steun en hulp voor degenen die met laaggeletterdheid te maken hebben. Het bespreekbaar maken van laaggeletterdheid is een belangrijk stap naar een inclusievere samenleving.
Doel 3: Bekendheid van het dilemma vergroten
Een belangrijk doel was het vergroten van de bekendheid van het probleem van laaggeletterdheid. In samenwerking met Stichting Lezen en Schrijven organiseerde de Bibliotheek een lunchbijeenkomst die specifiek gericht was op dit onderwerp. Deze bijeenkomst vond plaats in twee grote wijkbibliotheken, waar ongeveer 50 vertegenwoordigers van diverse wijkpartners bijeenkwamen voor een diepgaande discussie.
Het hoofddoel van deze bijeenkomst was het scherp in beeld brengen van het fenomeen van laaggeletterdheid en het bespreken van manieren waarop de bibliotheek en de wijkorganisaties gezamenlijk de inwoners van Utrecht beter kunnen ondersteunen. We hebben actief gezocht naar manieren om elkaars krachten te bundelen en de impact van onze samenwerking te vergroten. Tijdens de lunchbijeenkomst hebben we diverse initiatieven besproken, en het is onze intentie om gedurende het hele jaar door activiteiten en campagnes te organiseren. Daarnaast willen we de samenwerking verder versterken, zodat we snel en effectief kunnen handelen. Samenwerking vormt de kern van ons succes.
Doel 4: Samenwerking tussen de wijkorganisaties versterken
Het project slaagde erin om de samenwerking tussen verschillende wijkorganisaties te versterken. Niet alleen hebben de Bibliotheek, Stichting Lezen en Schrijven en Stichting Basmah Academy nauw samengewerkt, maar ook lokale logopediepraktijken, scholen en andere organisaties zijn betrokken geraakt bij de activiteiten. Deze synergie heeft geleid tot een verbeterde coördinatie en effectievere initiatieven om mensen te helpen.
Lokale scholen, diverse organisaties en stichtingen werden eveneens geïntegreerd in deze samenwerking, waardoor de initiatieven verder werden versterkt. Dit resulteerde in een bredere impact, zowel wat betreft het vergroten van bewustwording over laaggeletterdheid als het creëren van meer educatieve kansen voor onze gemeenschap. Het mooie is dat deze samenwerkingen niet eindigen na deze week van Lezen en Schrijven, ze zullen blijven bestaan en bijdragen aan een sterker en meer ondersteunend netwerk voor de toekomst. Samenwerken is en blijft van cruciaal belang voor de verbetering van onze gemeenschap.
Doel 5: Duurzaamheid van geletterdheidsinitiatieven waarborgen
Het waarborgen van de voortdurende aandacht voor dit belangrijke probleem, zowel tijdens als na de Week van Lezen en Schrijven, was een prioriteit. Dit werd gerealiseerd door de permanente aanwezigheid van de magnetische letterkar in de bibliotheek, waardoor deze altijd beschikbaar is voor diverse taalactiviteiten.
Bovendien heeft de activiteit van Basmah Academy nu een solide voortzetting gevonden in de bibliotheek van Kanaleneiland, ook na de week. Hierdoor blijft de impact van hun voorleesworkshop groeien en worden meer mensen bereikt.
Taal Doet Meer heeft eveneens een langetermijnvisie met de lancering van de "30.000 Utrechters" campagne, die tot doel heeft meer vrijwilligers te werven. Deze vrijwilligers zullen blijvend bijdragen aan het bestrijden van laaggeletterdheid. De inzet voor duurzame activiteiten en blijvende bewustwording is essentieel om dit probleem effectief aan te pakken en te voorkomen.
Conclusie
De Week van Lezen en Schrijven was een uiterst succesvol project dat belangrijke doelen heeft bereikt. Vrijwilligersbewustzijn is vergroot, de bekendheid van het dilemma van laaggeletterdheid is toegenomen, en laaggeletterdheid is bespreekbaar geworden in de gemeenschap. Dit project heeft niet alleen mensen geholpen hun lees- en schrijfvaardigheden te verbeteren, maar heeft ook een culturele verschuiving in gang gezet, waarbij geletterdheid als een gemeenschapsverantwoordelijkheid wordt beschouwd.
Terugblik 2022
Fotografie i.s.m. Vrijwilligerscentrale Utrecht
Tijdens de Week van Lezen en Schrijven (8 t/m 14 september 2022) gaf het Utrechtse digiTaalnetwerk volop aandacht aan het belang van taal en digitaal om mee te kunnen doen in de samenleving: de digiTaalweek Utrecht!
In de digiTaalweek organiseerden 15 organisaties in opdracht van gemeente Utrecht maar liefst 45 activiteiten en campagnes met als gezamenlijk doel: het verminderen van laaggeletterdheid. Het aanbod was breed: van bewustwordingscampagnes en wervingsacties voor nieuwe vrijwilligers, tot taalbingo en speurtochten door de stad. Er werden ca. 400 laaggeletterden/laagdigitaalvaardigen bereikt met de activiteiten en meer dan 35 Utrechtse organisaties betrokken bij de bewustwording rond laaggeletterdheid. Al met al een geslaagde week vol leuks en leerzaams!
Bewustwording
Een van de manieren om laaggeletterdheid en lage digitale vaardigheden onder de aandacht te
brengen is door bewustwording bij organisaties. Meerdere organisaties gingen vanuit dit
vertrekpunt te werk.
Zo organiseerde de Bibliotheek Utrecht in samenwerking met Stichting Lezen en Schrijven de
training Herkennen van Laaggeletterdheid voor bibliotheekmedewerkers. Zij werden in de
digiTaalweek bijgeschoold op het herkennen en doorverwijzen van laaggeletterden.
Bibliotheekmedewerkers komen deze doelgroep regelmatig tegen in hun werk.
Ook de Brievenwasserette was een mooie activiteit om organisaties te wijzen op hun manier van
communiceren met de burger. Begrijpelijke taal is essentieel om je boodschap goed over te kunnen
brengen. Taalambassadeurs van Stichting ABC en andere (oud)taalleerders gingen daarom samen met
de deelnemende organisaties in gesprek om de brieven aan hun klanten ‘te wassen’ en dus leesbaar
te maken.
Het DigiTaalhuis trok de wijken in om de bewustwording van organisaties rond laaggeletterdheid
te vergroten en om hen te informeren hoe zij deze doelgroep door kunnen verwijzen naar het
aanbod in de stad. Met deze actie werden 20 organisaties tijdens de digiTaalweek bezocht.
Voor de doelgroep
Veel van de georganiseerde activiteiten waren specifiek voor taal- en/of digitaalleerders.
Ontmoeting, kennismaking, plezier en ook leren stonden centraal. Een greep uit de
activiteiten:
NLtraining organiseerde een geslaagde taalspeurtocht in de binnenstad, waarbij druk werd
geoefend met de Nederlandse taal. Waarom heet de Winkel van Sinkel eigenlijk zo als je er niet
kunt winkelen? En wat betekent ‘een gegeven paard niet in de bek kijken'? Deelnemers lieten na
afloop weten dat ze het enorm naar hun zin hadden gehad én nieuwe mensen hadden leren
kennen.
In Buurtcentrum Terwijde vond een letterbingo en een taalquiz plaats. Bij Digiwijs kon je o.a.
de workshop Spreek jij Digitaals? volgen. In Sterrenzicht werd door DOCK een kinderboekenhoek
ingericht, waar nu nog steeds gelezen wordt door gezinnen. In Hart van Hoograven was twee keer
een leesclub speciaal voor NT2’ers. Deze vrouwengroep reageerde enthousiast en bezoekt
binnenkort als vervolgactiviteit de bibliotheek in Hoograven.
Nieuwe vrijwilligers
Veel van de activiteiten die in Utrecht voor laag(digi)taalvaardigen worden georganiseerd,
draaien voor een groot deel op de inzet van vrijwilligers. Deze vrijwilligers zijn goud waard in
de strijd tegen laaggeletterdheid. Bovendien is het sinds de coronacrisis voor veel organisaties
lastiger geworden om voldoende vrijwilligers te vinden. Extra reden dus om hen tijdens de
digiTaalweek in het zonnetje te zetten én om te laten zien hoe leuk en waardevol het is om als
nieuwe vrijwilliger aan de slag te gaan.
In het centrum werd een bijeenkomst georganiseerd voor de vrijwilligers van het DigiTaalhuis.
Zij konden elkaar ontmoeten en ervaringen uitwisselen. Het was tevens de aftrap van een nieuw
jaar vol mooie digiTaalactiviteiten.
Duurzame activiteiten
De digiTaalweek is natuurlijk maar één week per jaar. Des te mooier was het om te zien dat
veel van de georganiseerde activiteiten dit jaar blijvend van aard waren of op een of andere
manier een vervolg krijgen.
Zo schilderde de Vrouwenschildergroep in Zuilen op het schoolplein bij Buurthuis de Beatrix
blijvende taalspelletjes, zodat die ook in de toekomst nog gespeeld kunnen worden.
Bij Taal Doet Meer werden er speciaal ontworpen ‘Praatwaaiers’ uitgedeeld aan taalcoaches.
Op de praatwaaier staan inspirerende, grappige en verdiepende gespreksvragen op 3
verschillende taalniveaus. Door deze opzet kan de waaier goed ingezet worden in gemêleerde
taalgroepen. In totaal zijn er iets meer dan 30 praatwaaiers cadeau gedaan in de
digiTaalweek. Een greep uit de reacties: ‘Wat een leuke verrassing!’ ‘Wat een handig ding!’
‘Dit is echt perfect voor mijn groepje!’
DigiWijs ontwikkelde drie nieuwe workshops die gepresenteerd werden tijdens de digiTaalweek,
maar die nog een vervolg krijgen in het komende jaar. Ten slotte richtte DOCK in Buurthuis
Sterrenzicht een speciale kinderboekenhoek in. Tijdens de voorleesmiddag werd er nog
voorzichtig gebruik van gemaakt, maar inmiddels komen er regelmatig ouders met kinderen
boeken lezen en ruilen. Precies waar het hoekje voor bedoeld is!
De digiTaalweek 2022 leverde mooie resultaten, vruchtbare nieuwe samenwerkingen, bewustwording rond laaggeletterdheid en nieuwe deelnemers op. Dank voor alle inzet en tot volgend jaar!